Forum www.paragrafowegranie.fora.pl Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Jak stworzyć paragrafówkę - mini poradnik
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
Odpowiedz do tematu    Forum www.paragrafowegranie.fora.pl Strona Główna » Przewodnik dla początkujących Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Jak stworzyć paragrafówkę - mini poradnik
Autor Wiadomość
Recoil
Administrator



Dołączył: 30 Gru 2007
Posty: 789
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Perdition City

Post Jak stworzyć paragrafówkę - mini poradnik
Część z nas już robi własne gry, część może zamierza a nie bardzo wie, jak się do tego zabrać. Chęci to wiele, ale jeszcze nie wszystko. Trzeba to jakoś zorganizować, przemyśleć.

Jaki jest Wasz przepis na stworzenie gry paragrafowej?

U mnie wygląda to mniej więcej tak:
-Pomysł - ogólny zarys fabularny, cel, postać/postacie. Bez tego ani rusz, choć skoro zaglądasz w ten temat to pewnie ten punkt masz zaliczony.
-otoczenie/oś fabularna - w zależności od tego, jakiego rodzaju gra ma to być (wg. ogólnie już przyjętego schematu zaproponowanego przez Azgherosa) - fabularna, czy labiryntowa - tworzymy otoczenie oraz oś fabularną. Przy grze labiryntowej takim otoczeniem będzie mapa labiryntu, z kolei w grze fabularnej będzie to oś przedstawiona najprościej w formie "drzewka rozgałęźnego", tudzież spisu punktowego zawierającego (przynajmniej) najważniejsze elementy fabuły. Nie muszę chyba pisać, że w przypadku gry mieszanej mamy 2x więcej pracy, gdyż musimy stworzyć zarówno oś (która będzie zapewne odpowiednio skromniejsza), jak i odpowiednie otoczenie.
-wypełnienie - jest to (jak dla mnie) jedna z najprzyjemniejszych części procesu tworzenia. Dotyczy ona właściwie tylko gry labiryntowej, bo w przypadku gry fabularnej całe wypełnienie zawiera się w punkcie wyżej. W tym punkcie bierzemy gotową mapkę i naznaczamy na niej wszystkie spotykane później w grze miejsca, spotkania, przeciwników, przedmioty, nie zaszkodzi też mini opis typu "biblioteka, zamknięte na klucz, w środku duch mędrca, w ukrytym schowku - pergamin". Pamiętajmy, żeby wypełnienie było przede wszystkim sensowne. Nie możemy dopuścić do sytuacji, kiedy Trolla spotykamy w jednej z pierwszych komnat, natomiast ostatnim bossem jest goblin. Podobnie tez należy zwrócić uwagę na rozmieszczenie przedmiotów - nie znajdziemy księgi czarów w zamkowej kuchni, czy magicznego miecza w jadalni. Największą uwagę jednak należy zwrócić na to, by np. klucz do danej komnaty znajdował się właśnie w tej komnacie Wink
-mechanika - tu musimy nieco wysilić szare komórki (oczywiście w przypadku gry stricte fabularnej, gdzie postać nie ma cech, jest tylko umowną osobą, której poczynania zależą wyłącznie od nas lub od losu a nie jej zdolności - pomijamy ten punkt). Nadajemy cechy oraz umiejętności (czemu PO wypełnieniu? Ano temu, że teraz już wiesz mniej więcej co gracz napotka po drodze i z czym przyjdzie mu się zmierzyć - w końcu już to wymyśliliśmy. Poza tym łatwiej nam będzie wymyślić jakąś umiejętność, niż wywracać fabułę do góry nogami, bo źle dobraliśmy jakąś zdolność). Tu masz pełną dowolność. Dla przykładu podam cechy takie jak waleczność, czy wytrzymałość, natomiast umiejętności to np. technika, prowadzenie pojazdu, skradanie się. Należy tu też opisać i określić wszelkie zasady np. walki, magii, testów itd. Jest to punkt wymagający dużo pracy i myślenia i poradnik wiele tu nie zdziała. Wszystko w Waszych rękach.
-ilość paragrafów - to zawsze jest problem, zwłaszcza przy pierwszych próbach twórczych... Oszacowanie ilości paragrafów... Nie mam na to recepty. Ja po prostu widzę mniej więcej ile paragrafów zajmie dany obszar. Sugeruję na osobnej kartce wypisać w kolumnach liczby od 1 do (no właśnie... W zależności od Twoich planów na złożoność gry) np. 200 (zawsze można wydłużyć listę jeśli będzie nam mało, natomiast wypełnić braki, jeśli przeholujemy już będzie problem...)
-do dzieła Smile - zaczynamy właściwy proces tworzenia. Oczywiście pierwszy krok to paragraf startowy (nr. 1, chyba, że masz co do niego inne plany, wtedy obierasz inny, lecz musisz zaznaczyć to w instrukcji). Opisujemy, następnie opisujemy możliwości wyjściowe. I teraz, żeby uniknąć liniowości, czy przewidywalności w wybieraniu numeracji paragrafów wyjściowych (im mniej schematyczności tym lepiej) sięgamy po kartkę, na której zapisywaliśmy liczby w kolumnach i wybieramy kompletnie przypadkową liczbę. Dzięki temu wybory będą nieprzewidywalne, a my nie pogubimy się w tym, które numery są wolne, a które już nie, bo na bieżąco kontrolujemy stan liczbowy.

Na chwilę obecną to wszystko, co przychodzi mi do głowy. Mam nadzieję, że ten mini poradnik przyda się przyszłym twórcom, mam tez nadzieję, że i Wy napiszecie, jak przebiega Wasz proces tworzenia.

Powodzenia i pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez Recoil dnia Sob 14:58, 01 Mar 2008, w całości zmieniany 1 raz
Sob 13:11, 01 Mar 2008 Zobacz profil autora
Xellos




Dołączył: 27 Sty 2008
Posty: 551
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Post
No widze tu kawal dobrej roboty. Mysle kazdemu przyda sie takie uporzadkowanie zadan przy tworzeniu paragrafowek. Osobiscie uwazam, ze najtrudniejszymi punktami sa mechanika i os fabularna. System walki, umiejetnosci itp musi byc latwy i przejrzysty dla graczy, lepiej wg mnie jest korzystac z istniejacych i sprawdzonych juz mechanik w grach. Co do fabuly z tym zawsze jest problem, aby stworzyc historie, ktora zaciekawi czytelnika. Trzeba ruszyc wyobraznia Smile

PS Ja niestety mam wielki zastoj w tworzeniu paragrafowek, ani checi, ani czasu...Ludzie licze na was, ze cos zaraz zaistnieje w internecie i bedzie mozna pograc :]
Sob 14:09, 01 Mar 2008 Zobacz profil autora
KrowaQ




Dołączył: 11 Kwi 2008
Posty: 1506
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sanok/Kraków

Post
Prosto i przejrzyście, bez zbędnych komplikacji Very Happy Kiedyś będzie trzeba spróbować coś napisać, na razie brak czasu i weny. Jednak jak spróbuje swoich sił to nie omieszkam skorzystać z rad tu zamieszczonych. Pozdrawiam.
Śro 12:49, 23 Kwi 2008 Zobacz profil autora
Justinne Anna




Dołączył: 11 Lut 2009
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Słoneczny Kraków

Post
Ja na pewno skorzystam z tych rad w bliższej lub dalszej (bardziej prawdopodobne to drugie) przyszłości. I mam nadzieję, że nie będzie to kolejny przejaw grafomaństwa z mojej strony...
Śro 2:53, 11 Lut 2009 Zobacz profil autora
Sawassas




Dołączył: 16 Lut 2009
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Post
Mam takie głupie pytanie: lepiej jest stworzyć paragrafówkę w wersji elektronicznej (a jeśli tak to czy robić to htmlu czy programie spiecjalistycznym, jak Megatekst) czy przystosowaną do grania "na świeżym powietrzu", czyli w wordzie do wydrukowania? A może zrobić osobną wersję elektroniczną i tradycyjną?

Proszę nie krzyczeć, bo ja taki bardziej początkujący ;p
Pon 19:13, 23 Mar 2009 Zobacz profil autora
KrowaQ




Dołączył: 11 Kwi 2008
Posty: 1506
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sanok/Kraków

Post
Według mnie najlepsza forma dla gry paragrafowej to książka, zatem tylko do wydruku. Ewentualnie wersja html, ale jedynie obok istniejącej wersji drukowanej.
Pon 19:54, 23 Mar 2009 Zobacz profil autora
memon




Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 308
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nowy Sącz

Post
Możesz zrobić grę w obydwu formach. Chociaż moim zdaniem fajniej jest grać w paragrafówkę na papierze, to są tacy, którzy nie zagrają w nie w takiej formie.
Jeśli chcesz zrobić elektroniczną grę paragrafową w html poleciłbym ci jednak nauczenie się np. jezyka PHP lub czegoś innego, co pozwoliłoby Ci napisać mechanikę (rzuty kostką, czy wirtualną kartę postaci).
Paragrafówki stworzone w specjalnych programach mają jedną, dużą dla mnie wadę - muszą być otwierane z poziomu aplikacji, nie jest tworzony żaden osobny plik wykonywalny.
Ale jeżeli masz dobry pomysł, siły i chęć - to nie ważne w jakiej formie wykonasz swój projekt, znajdą się wśród ludzi lubiących ten typ rozgrywki, chętni do zagrania.
Pon 20:03, 23 Mar 2009 Zobacz profil autora
Recoil
Administrator



Dołączył: 30 Gru 2007
Posty: 789
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Perdition City

Post
Zdecydowanie do wydruku. Zachowuje swojego pierwotnego ducha, a poza tym chyba łatwiej jest napisać grę w Wordzie Wink
Pon 20:42, 23 Mar 2009 Zobacz profil autora
Sawassas




Dołączył: 16 Lut 2009
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Post
A co myślicie o czymś takim jak gra nonsensopedii, że założona na skrypcie wiki i każdy ma możliwość dodawania nowych przygód? Wtedy każdy kto ma dużo pomysłów może dodać na żywotności grze.


Ostatnio zmieniony przez Sawassas dnia Pią 14:30, 03 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
Pią 14:13, 03 Kwi 2009 Zobacz profil autora
Xellos




Dołączył: 27 Sty 2008
Posty: 551
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Post
Sawassas napisał:
A co myślicie o czymś takim jak gra nonsensopedii, że założona na skrypcie wiki i każdy ma możliwość dodawania nowych przygód? Wtedy każdy kto ma dużo pomysłów może dodać na żywotności grze.

Pomysł już taki był, ale jakoś nikt nie był chętny. Może sam zrobisz jakiś początek i to zachęci pozostałych do współtworzenia?
Jak coś to odpisz w tym temacie, tam masz też linka na "wspólną grę" :D
http://www.paragrafowegranie.fora.pl/inne-gry-paragrafowe,27/gra-paragrafowa-nonsensopedii,113.html

edit: chociaż szczerze mówiąc to od tegoż roku grasują na naszej wiki boty i wszystko zmieniają...wielokrotnie je banowałem, ale powracają, ehh....


Ostatnio zmieniony przez Xellos dnia Pią 21:37, 03 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
Pią 17:11, 03 Kwi 2009 Zobacz profil autora
Recoil
Administrator



Dołączył: 30 Gru 2007
Posty: 789
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Perdition City

Post
Ilość paragrafów...

Jak widac w poradniku - nie znalazlem na to złotego środka. Jestem w trakcie pisania gry, w której nie mogę zastosować tak cwanego chwytu jaki zastosowałem w Twierdzy (nie napiszę jaki, bo popsuje frajdę z grania), a więc ilość paragrafów musi być stała i z góry określona. Owszem, mniej więcej wiem ile co zajmie paragrafów, ale zdarza się, że w trakcie pisania nastąpi chociażby mała zmiana koncepcji, wpadnie jakiś nowy pomysł i wszystko się sypie. Poza tym "mniej więcej" to tolerancja zbyt ogólna. Czy Wy macie jakiś złoty środek na sprecyzowanie ilości paragrafów tak, żeby przy pisaniu zakończenia nie okazało się, że mamy jeszcze kilka pustych paragrafów, lub nie mamy juz zapasu? Jaką strategię Wy przyjmujecie?
Nie 20:01, 03 Maj 2009 Zobacz profil autora
anturu




Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 203
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

Post
To żadna filozofia - jak ktoś umie pisać, to bez problemu wymyśli coś ciekawego na puste paragrafy i wplecie to w fabułę gry Smile Ja w tym nie widzę żadnego problemu... Pisanie to rzemiosło - albo się je naprawdę zna, albo tylko myśli, że zna...
Wto 12:55, 05 Maj 2009 Zobacz profil autora
Recoil
Administrator



Dołączył: 30 Gru 2007
Posty: 789
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Perdition City

Post
To nie problem natury literackiej, tylko technicznej. OK, wypełnić braki jeszcze jakoś jesteśmy w stanie, ale wyobraźmy sobie, że planujemy grę na 200 paragrafów. Jesteśmy przy końcu, wypełniliśmy już planowane 200 a do zakończenia historii MUSIMY zapisać jeszcze 5... I jak? Żeby uniknąć błędów nie będę przemeblowywał całego szkieletu dla tych 5 paragrafów, ale z drugiej strony jeśli tego nie zrobimy to ostatnie paragrafy będą miały numerację 201, 202, 203, 204 i 205. Zero zaskoczenia. Pytanie jak tego uniknąć.
Wto 13:28, 05 Maj 2009 Zobacz profil autora
KrowaQ




Dołączył: 11 Kwi 2008
Posty: 1506
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sanok/Kraków

Post
Ja zawsze staram się dzielić gry na rozdziały nie przekraczające 100 paragrafów.
Wto 20:31, 05 Maj 2009 Zobacz profil autora
Recoil
Administrator



Dołączył: 30 Gru 2007
Posty: 789
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Perdition City

Post
Ale to chyba nie rozwiązuje problemu...? Wręcz przeciwnie - musisz pilnowac tego w każdym rozdziale.


Ostatnio zmieniony przez Recoil dnia Wto 20:43, 05 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
Wto 20:42, 05 Maj 2009 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum www.paragrafowegranie.fora.pl Strona Główna » Przewodnik dla początkujących Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin