Autor |
Wiadomość |
Terecis
Dołączył: 28 Sty 2016
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
|
Bardziej game niż book |
|
Witam!
Zastanawiam się ostatnio na pewną kwestią - regrywalnością w grach paragrafowych. Owszem, można grać sprawdzając różne ścieżki, ale na dłuższą metę gra i tak w końcu przestaje zaskakiwać i dochodzi do sytuacji, w której przeskakuje się znane już dobrze paragrafy. Stąd moja myśl - rozumiem że gry paragrafowe to interaktywne powieści, ale gdyby wyjść poza te ramy? Stworzyć bardziej grę niż powieść? Ograniczyć zawartość paragrafów na rzecz mechaniki, lub wprowadzić szczyptę nieprzewidywalności?
Mogłoby to wyglądać tak:
1
Stoisz na rozwidleniu
Idź w prawo - 2
Idź w lewo - 3
2
Rzuć kostką
1, 2, 3 - idź do 4
4, 5, 6 - idź do 6
3
Rzuć kostką
1, 2, 3 - idź do 5
4, 5, 6 - idź do 7
4
Drogę zastępuje ci błotny troll
Walcz - ...
5
Napotykasz karawanę
Omiń - ...
Zaczep - ...
6
- Stój, kmiocie! - słyszysz wołanie zza drzewa
Zatrzymaj się - ...
Wyjmij broń - ...
7
- Ratunku!!! Zbóje!!! - słyszysz kobiece wołanie
Biegnij w kierunku głosu - ...
Podkradnij się po cichu - ...
Myślę że gra bazująca na takiej mechanice mogłaby się sprawdzić. Może mógłby to być survival albo sandbox? No, chyba że już istnieją takie gry a ja o nich nie wiem
Co o tym myślicie?
|
|
Pon 20:12, 18 Kwi 2016 |
|
|
|
|
KrowaQ
Dołączył: 11 Kwi 2008
Posty: 1506
Przeczytał: 1 temat
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Sanok/Kraków
|
|
|
|
Ja myślę, że wszystko zależy od pomysłowości twórcy i zainteresowania czytelników. Chociaż osobiście preferuję przede wszystkim fabularne gamebooki i takie też piszę niemal zupełnie eliminując losowość, to dla każdego coś dobrego.
|
|
Pon 21:33, 18 Kwi 2016 |
|
|
Felixis
Dołączył: 15 Paź 2015
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
|
|
|
Przytoczony przez Ciebie opis przypomina mi labiryntówki. Chodzenie prawo/lewo północ/wschód to żadna nowość. Niestety sama idea całkowicie losowego przebiegu gry rodzi moim zdaniem wiele problemów-jej paragrafy/zdarzenia byłyby niedopasowane do siebie, trudno byłoby wcisnąć gdzieś koniec (chyba że jako koniec określisz pokonanie 100 wrogów), no i problem z wyposażeniem postaci (chyba że całą grę ma mieć ten sam sprzęt i statystyki).
Najłatwiej dodać tylko kilka elementów losowych, przykładowo: podzielić grę na różne rozdziały (a w odpowiednim miejscu gracz wybiera spośród nich którym się zająć - np. jest najemnikiem i wybiera wyprawę w góry/ochronę karawany etc.). Drugą opcją dającą o wiele więcej możliwości (a przy tym będącą trudniejszą do zespojenia), jest dodanie w zasadach, że co ileś przebytych paragrafów (albo np. kiedy wpadasz na parzysty paragraf) kulasz kostką i w zależności od rzutu nie spotyka Cie nic, albo grę przerywa Ci zdarzenie losowe (atak/dostrzeżenie czegoś/zmiana pogody). Z tym jednak byłoby sporo roboty-szczególnie jeśli chciałbyś zrobić całą piramidę losowania pasującą do paru miejsc:
Paragraf 1.
Rzucasz kostką:
1 - Zostajesz zaatakowany... - (Paragraf 2)
2 - Znajdujesz... - (Paragraf 3)
3 - Spotykasz... - (Paragraf 4)
4 - Widzisz... - (Paragraf 5)
5 - Czujesz... - (Paragraf 6)
6 - Nic się nie dzieje (wracasz do przerwanego zajęcia)
Paragraf 2.
Zostajesz zaatakowany przez... (rzucasz kostką)
1 - Stado szczurów - (Paragraf 7)
2 - Pijanego faceta - (Paragraf
3 - Osę - (paragraf 9)
4- Bezpańskiego psa (paragraf 10)
5 - Bandę chłystków (paragraf 11)
6 - Nagły głód ( paragraf 12)
Paragraf 3.
Znajdujesz... (rzucasz kostką)
1 - Sens życia (paragraf 13)
2 - Skórkę banana (paragraf 14)
3 - Sakiewkę (paragraf 15)
(...)
etc.
|
|
Wto 1:49, 19 Kwi 2016 |
|
|
Ardel
Dołączył: 14 Paź 2011
Posty: 89
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
|
|
|
Istnieje takowych całkiem sporo, chyba najbardziej znaną jest Barbarian Prince:
[link widoczny dla zalogowanych]
Szczerze polecam na godziny przyjemnej zabawy.
|
|
Wto 22:18, 19 Kwi 2016 |
|
|
Pinkel
Dołączył: 20 Gru 2009
Posty: 539
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
|
|
|
To właśnie przyciągnęło mnie pierwotnie do literatury interaktywnej - poczucie absolutnej wolności twórczej, możności łatwego odkrycia dziewiczych lądów, zamazywania granic pomiędzy literaturą, papierowymi grami i czym tam jeszcze sobie dana jednostka zamarzy. Stworzenie podobnej pozycji, jak opisana przez Terecisa chodziło mi kiedyś po głowie. Jak słusznie wskazał Ardel, podobne istnieją, choćby polscy Odkrywcy Nowych Światów (na pewno co do łączenia planszówki i paragrafów - co do losowości, nie jestem do końca pewny, ale chyba też). Zatem nie ma co się głowić nad tym, czy można, czy wolno, czy dobry pomysł. Trzeba pisać i się nie przejmować, publikować nikt nie każe.
Ostatnio zmieniony przez Pinkel dnia Pon 21:31, 12 Cze 2017, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Pon 21:30, 12 Cze 2017 |
|
|
Gedeon
Dołączył: 19 Maj 2013
Posty: 150
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
|
|
|
Akurat wprowadzenie takiego elementu losowego moim zdaniem nic nie da, a wręcz przeciwnie. Bo "ścieżek" będzie tyle samo, co i wcześniej, więc "interaktywności" to nie zwiększy, a dodatkowo ograniczy gracza. Bo on już raz przeszedł ścieżkę A i teraz chciałby zobaczyć B, no ale na kostce znowu wypada mu A.
|
|
Nie 13:45, 09 Lip 2017 |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|